TİCARET POLİTİKALARI KURULU RAPORU

NAKLİYECİLERİMİZİN SORUNLARI ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

 

Yeniden Refah Partisi olarak Uluslararası taşımacılığı ülkemiz için can damarı olan stratejik bir alan olarak görüyoruz. Bugün Avrupa'nın en güçlü kara nakliye filosuna sahip olan Türk taşımacılık sektörünü hükümet yanlış politikalar ile kendi elleriyle çökertiyor. TIR’lar parka çekiliyor. Onlarca küçük firmanın yanında, yüzlerce aracı olan dev firmalar bile iflas etti, ya da etmek üzere. Sektör resmen can çekişiyor. Uluslararası taşımacılığımız bu ağır yüklerin altından kalkamaz duruma geldi.     

Türkiye, coğrafi konum itibarıyla Avrupa'yı Asya kıtasına bağlayan bir köprüdür. Avrupa’nın en güçlü taşımacılık sektörü olarak, ülkemize ve ülkemiz üzerinden üçüncü ülkelere yapılacak transit geçişlerde ulusal taşımacılık sektörümüzün payının artmasını sağlayacak düzenlemelere ihtiyaç vardır.                                                                                                            

Türkiye bir kriz yaşıyor ve taşımacılık sektörü de diğerleri gibi arada ezilmiş, can çekişiyor. Bu sektörde binlerce TIR, çekici vs var. Buradan ekmek yiyen on binlerce şoför ve çalışan var.

Lojistik Dünyada 4 Trilyon dolar, Avrupa’da   700 Milyar Euro, Türkiye’de yıllık 4-5 milyar dolar hacmine ulaşmıştır. Sektör yok olmaya doğru adım adım sürükleniyor. Hükümet bu durumu yalnızca seyrediyor.  Sektörün, devlette sahibi yok, sesini duyan yok.  Sizin sesiniz olmaya geldik.

O kadar çok probleminiz var ki hepsini biliyor ve çözümlerini de sunuyoruz.

*Tırlarımıza başta Avrupa olmak üzere pek çok ülke kota koydu ve yıllık nakliye adedimizi kısıtladı.

*Tırlar geçişlerde bekletiliyor. Bekleyen araçlara günlük araç başı 75-100 dolar civarı ardiye ve depo ücretleri yazılıyor. Tırlarımızın beklemeden geçişi sağlanmalıdır.

* TIR karne transit sevk süresi ve T2 belge sürelerinin ve Taşıma süresinin aşımları ve belgelerin süreleri doluyor. Gümrük Müdürlüğü’nün tescil işlemini durdurmasından dolayı taşıma zamanında yapılamıyor. Bu konuda yeni düzenlemelere ihtiyaç var.

Yeniden Refah Partisi olarak, nakliyecilerimizin diğer ülkeler için serbest geçiş hakkı ve geçiş kotalarının arttırılması için çalışacağız.

*Bu alanda TIR’ cılarımızın karşılaştıkları, vize sorunları, geçiş belgesi sorunları, geçilen ülkenin gümrük ve yerel mevzuatıyla ilgili olarak karşılaşılan güçlükleri o ülkelerle yapacağımız anlaşmalarla çözeceğiz.

*Türkiye uluslararası taşımacılığı kolaylaştıran 16 önemli konvansiyondan sadece yedisine taraftır. Bu alanda diğer dokuz anlaşmaya da taraf olacağız.

Sonuç olarak,  ülkemizde kara taşımacılığı, gerek araç sayısı, gerek istihdam hacmi ve ekonomiye sağladığı katma değer itibarıyla dünyanın hiç bir ekonomisinde benzeri görülmeyen bir pozitif güce özelliğe sahiptir. Sektörün tamamını kapsayacak biçimde rekabet gücünün ve verimliliğin artırılması, yeniliklerin izlenmesi, finansal açıdan daha güçlü ve verimli firmaların oluşturulması, yurtdışında büroların açılması, yabancı firmalarla ortaklık kurulması ve kurumsallaşmanın sağlanması yönünde sektöre dönük yeni teşvikler için çalışacağız.

*Yeniden Refah Partisi olarak, sektör ve ilgili kurumlarla eşgüdüm içerisinde, Gümrüklerin 7/24 esasına göre çalışmasını, Sınır kapılarındaki gümrük işlemlerinin mübadele/değişim, komşu ülkelerdeki gümrük işlemlerini de kapsayacak şekilde, ortak ve tek noktadan sağlayacağız.

*Profesyonel Tır şoförlerinin, AB vize serbestisi kapsamında öncelikli muafiyet kategorisine alınması için çalışacağız.

*AB içerisinde bir mal bir fatura ile bir yerden bir yere dolaşıyor, Türkiye’de bir mal birçok evrakla dolaşıyor neredeyse her malın başına bir gümrükçü konmaya çalışılıyor. Türkiye’de taşımacılık yapan TIR şoförlerimizi gümrükte kaçakçı muamelesi görüyor. Türkiye’de gümrük bürokrasinin tutumu kabul edilemez.

*Gümrük Birliği dolayısıyla sektörünün Gümrük Birliği içinden veya dışından haksız rekabete maruz kalması engellenmeli ve ABD dahil, üçüncü ülkelerle gerçekleştirilen STA müzakerelerinde, Türkiye’nin de eş zamanlı müzakere yürütmesi sağlanmalı.

*Avrupa ülkesi Tırları, AB’de serbestçe gezerken, biz transit karayolu kotaları ile boğuşuyoruz. Türk TIR’ları için transit belgesi konusu bile bir türlü çözülemedi. Rakip ülke Tırları AB pasaportuyla gezerken, Türk Tırları ve şoförleri hala vize çilesiyle boğuşmaya devam ediyor.

*Türkiye, AB’ye tam üye olmadığı için, Gümrük Birliği’ne rağmen,  üçüncü ülkelerin malları rahatça bize gelirken, bizim mallar oraya gidemiyor.

 

Yeniden Refah Partisi olarak sektörün sorunlarına çözüm bulmak için sektör temsilcilerinin bu konudaki  sorunlarını dinleyerek, çözüm önerilerimizi yüz yüze değerlendireceğiz.   Birlikte çözeceğiz. Küresel pastadan hak ettiğimiz payı alacağız.

Sorunların çözümü Yeniden Refah Yeniden Erbakan iktidarıdır. Dün yaptık. Bugünde yine biz yaparız.

Yayın Tarihi: 12 Nisan 2021 | Yayın Saati: 17:38:16